Etienne Nillesen is een performer, improvisator en percussionist uit Keulen. Hij werkt internationaal als solist, en in groeps- en samenwerkingsverbanden.
Meestal met slechts één enkele snaredrum, verkent en verlegt hij de grenzen van de natuurlijke akoestiek van het instrument met behulp van zowel conventionele speeltechnieken als uitgebreide technieken, waarbij hij zich vooral bezighoudt met materialen door middel van horizontale bewegingen en wrijving om hun eigenschappen te verkennen.
Hij creëert sonische ruimtes die oprechtheid, evenwicht, soberheid en natuurlijkheid overbrengen, waarbij hij op authentieke wijze verbeeldingskracht, intuïtie en gevoeligheid combineert. Hiervoor put hij uit zijn interesse in fenomenen als tijdelijkheid, vergankelijkheid en minimalisme, Etienne gebruikt een minimale benadering van het instrument met het maximale resultaat van complexiteit in geluid. Deze complexe, gedetailleerde en meestal subtiele sonoriteit vereist veel concentratie van zowel de uitvoerder als de luisteraar, waardoor het luisteren net zo belangrijk is als het produceren van de geluiden.
Hij heeft onderwijl internationale erkenning gekregen voor zijn unieke snaredrumtaal.
Zijn interesse in verschillende vormen van kunst en muziek heeft hem de kans gegeven om regelmatig samen te werken met artiesten zoals Nate Wooley, Axel Dörner, Christian Wallumrød, Anne La Berge, Rudi Mahall, Carl Ludwig Hübsch, Jeb Bishop, Michael Vorfeld, Katherine Young , Sebastian Gramss, Pascal Niggenkemper, Tomeka Reid, Ingar Zach, Sofia Jernberg, Nick Dunston, Kaja Draksler, Sam Pluta, Weston Olencki, Madison Greenstone, Rie Watanabe, Valentin Garvie, Cao Thanh Lan, Sarah Saviet, Ensemble Modern, evenals componisten als onder anderen Elena Rykova, Viola Yip, Ruud Roelofsen en Zeynep Toraman.
Momenteel is hij actief aan de faculteit van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten waar hij improvisatie en drums doceert.
Etienne Nillesen: extended snare drum
concert series
Sophia Hegewald
Het Keulse trio van Matthias Muche (trombone), Etienne Nillesen (snaredrum) en Constantin Herzog (contrabas) boort met hun instrumenten een breed spectrum aan klanken aan, van intieme eenvoud tot grote soundscapes, waarin conventies voortdurend worden heronderhandeld en onmiskenbaar één geluid ontstaat.
Als protagonisten van de Keulense scène behoren zij tot de meest actieve internationale spelers uit hun regio. Ze richten zich op een eenvoudige abstracte taal die toch een verhalend karakter heeft; visionaire, controversiële en avontuurlijke muziek met de hoogste kwalitatieve eisen, op het snijvlak van nieuwe muziek, jazz en improvisatie; origineel, poëtisch, met diepgang en voelbare aanwezigheid; spannend voor een breed geïnteresseerd publiek.
Het trio brengt zijn muziek uit op het jonge Keulse label IMPAKT Records. Het label zorgt momenteel voor veel opschudding in de scene met de huidige releases. T.ON speelt avontuurlijk en in haar programma's staan steeds nieuwe muzikale zwaartepunten centraal. Ze werkten reeds samen met onder meer Nate Wooley, Anne La Berge, Madison Greenstone, Sam Pluta en Sarah Davachi.
Matthias Muche: trombone Constantin Herzog: contrabass Etienne Nillesen: snare drum
One can hardly escape the pull of these sounds...A little like in a trance, the contrasting but closely linked sounds smoulder up and down, creating resonances of immense tension and at the same time a deep inner peace.... It moves finely between refined concept and sensual clarity. - Horst Peter Koll
[...] a homogeneous, compact, very dense, yet audible and clear music...the musicians act as a unit from the very beginning, focusing on the fusion of sounds and dynamics - and at a high level of intensity throughout. This makes the music rousing and immediately comprehensible, but not predictable... - Felix Klopotek
Matthias Muche (trombone), Etienne Nillesen (snare drum) and Constantin Herzog (double bass) play this adventurous music that blurs genre boundaries while pushing the limits of contemporary instrumental techniques of trombone, drums and double bass. The combination of these sound styles creates a wide spectrum, from intimate simplicity to vast soundscapes with a wide variety of expressions of harmony, melody, rhythm, noise and timbre. The result is a homogeneous, compact, very dense, yet audible and clear music, where the focus is not on the individual signature, but on a communal experience, the three instruments merging into one. - Martin Schray FreeJazzBlog