concert
Museum Nocturne
SMAK Museum, Jan Hoetplein GENT
4 NOVEMBER
concerten tijdens avondopening museum met tentoonstellingen e.a. activiteiten
tickets:
19H: Geoffrey Burton
Geoffrey Burton is een internationaal gerenommeerd gitarist. Hij speelde bij onder andere Arno, Iggy Pop, Daan, PJDS, The Rhythm Junks en Triggerfinger en is full time lid van Hong Kong Dong. Daarnaast maakt hij muziek voor theater & soundtracks.
Als solo artiest parkeert hij de traditionele genres 'rock', 'pop' of 'jazz' even in de schuif en exploreert hij nieuwe richtingen en mogelijkheden. 2020 kende de release van zijn eerste solo album ‘Me Ta Podia’ Het werd een instrumentale plaat, die integraal werd opgenomen op gitaar, maar diep is geworteld in de elektronische muziek. Burton gebruikt zijn gitaar als sound generator, alsook als instrument om te componeren.
20H: Socioloog Rolando Vázquez geeft een lezing in het kader van de tentoonstelling 'Native Brazil/Alien Brazil' van Anna Bella Geiger - On Decolonial Aesthesis
Vanuit zijn onderzoek als dekoloniaal denker, stelt Rolando Vázquez dat we geen waarheidsgetrouw begrip van ons heden kunnen bereiken zonder kolonialiteit, dat wil zeggen zonder de vernietiging van de aarde en het uitwissen van werelden die onze alledaagse werkelijkheid in stand houden.
De kolonialiteit als een ontwereldlijkende historische beweging circuleert niet alleen via de economie en de staat, maar ook via de esthetiek, via de vormen waarin wij onze werkelijkheid representeren en ervaren. De dekoloniale esthetiek is een kritiek op de moderne esthetiek en zoekt naar datgene wat tot zwijgen wordt gebracht onder de normativiteit van het hedendaagse.
Dr. Rolando Vázquez is momenteel universitair hoofddocent Sociologie aan University College Roosevelt, in Middelburg, en voorzitter aan University College Utrecht. Sinds 2010 is hij, samen met Walter Mignolo, medebestuurder van de jaarlijkse Decolonial Summer School. In 2016 was hij, onder regie van Gloria Wekker, medeauteur van het 'Let's do Diversity' rapport van de Diversiteitscommisie van de Universiteit van Amsterdam.
In 2020 verscheen van zijn hand Vistas of Modernity: Decolonial aesthesis and the End of the Contemporary en in 2021 publiceerde hij samen met Hicham Khalidi het essay 'Een nieuw Bauhaus? Het debat voor een meer inclusief Europa' als antwoord op de nieuwe Europese Green Deal van Commisievoorzitter Ursula von der Leyen.
21H: Jeroen Van Herzeele Quartet
Naarmate de muziek van Jeroen Van Herzeele aan maturiteit wint, lijkt hij zich steeds dieper een weg doorheen het werk van John Coltrane te graven. Diens spiritueel geïnspireerde en eindeloos consequente zoektocht naar de fundamenten van de muziek zijn voor Jeroen steeds een toetssteen geweest. Zijn geest waart door het nieuwe kwartet dat Van Herzeele op vraag van het laatzomerfestival Jazz In ’t Park in Gent ooit samenstelde. Het is een internationale band, die wereldklasse uitademt. Fabian Fiorini is een uitermate virtuoze en originele pianist. Zijn achtergrond reikt van klassiek over jazz en etnische muziek. Thuisspeler Giovanni Barcella noemt zichzelf een “drummer-dichter”. Hij speelt vol Italiaanse passie en heeft een groot hart voor alle oprechte en tegendraadse vormen van muziek. Manolo Cabras op bas is de nieuweling in het quartet. Hij neemt de plaats in van wijlen grootmeester Jean-Jacques Avenel, het sluitstuk om Jeroens straffe kwartet, die ooit de pannen van het dak speelde op grote podia als Middelheim, te herlanceren.
De doelmatigheid en kracht waarmee de band speelt, is indrukwekkend. Het kwartet is minder geïnteresseerd in harmonie, melodie of ritme, maar gebruikt volume, textuur, toonkleur en de interesse voor geluid op zich als basis voor improvisatie.
Jeroen Van Herzeele: tenorsaxofoon
Fabian Fiorini: piano
Manolo Cabras: contrabas
Giovanni Barcella: drums & cymbalen
website © MNDesign 2021