|
18:30-20:30
VOCUHILA TRIO
20:30-22:00
EVAN PARKER / PETER JACQUEMYN
an el NEGOCITO Records Release
12:00 - 14:00
STEIGER
14:00 - 16:00
CULPRIT'S WELLNESS
17:00 - 18:00
conversations I
18:15 - 19:00
JOZEF DUMOULIN
19:15 - 20:30
RODRIGO FUENTEALBA invite
20:30 - 22:00
OTHIN SPAKE
12:00 - 14:00
MANU HERMIA TRIO
14:30 - 16:30
IMPROVISATION ON FILM
Fiorini - Rogé part I+II
17:00 - 18:00
conversations II
18:15 - 19:00
BAS BULTEEL
19:15 - 20:30
MANOLO CABRAS QUARTET
20:45 - 22:00
GEBRUERS / WOOLEY / ANTUNES / BLACK
a Citadelic Creation
12:00 - 14:00
VAN HERZEELE / FIORINI
14:00 - 15:00
IMPROVISATION ON FILM
De Looze-Gyselinck part I
15:00 - 16:00
NATE WOOLEY
16:00 - 17:00
IMPROVISATION ON FILM
De Looze-Gyselinck part II
17:00 - 18:00
conversations III
18:15 - 19:00
HELEEN VAN HAEGENBORGHs 'SIGNAUX: a piece for piano and 23 foghorns'
19:30 - 22:00
DIRK SERRIES / COLIN WEBSTER
|
|
sunday, 31 may, 15:00 - 16:00,
NATE WOOLEY
---------------------------------------------------------------------------------
(NL)
Nate Wooley is voornamelijk een man van vrije improvisatie en extended techniques waarmee hij, hoofdzakelijk akoestisch, een hele resem effecten uit de trompet haalt. Op andere momenten klinkt hij dan weer melodischer, hoewel ook die gedaante niet meer past in het plaatje waarmee zijn carrière begon.
Hij wordt aanzien als één van de belangrijkste vertolkers van de trompet in de hele wereld, vooral dan wat betreft vernieuwing en aanpak.
Als 13-jarige speelde Wooley (1974) in de bigband van zijn vader, een man die hem de jazz leerde kennen, maar die wel de meer traditionele variant verkoos. Voor een puberende muzikant is dat om problemen vragen en die kwamen er met de freejazz. Wooley: "Mijn interesse voor freejazz kwam voort uit het rebelleren, maar in plaats van te beginnen drinken of meisjes te bezwangeren, ben ik gaan luisteren naar Ornette Coleman en buiten de akkoorden van 'Satin Doll' beginnen spelen. Toen ik eenmaal helemaal vrij begon te spelen voelden heel wat dingen natuurlijker aan dan bij het werken binnen het format van een song en dus ben ik op dat pad verder gegaan.
Het verhaal stopte echter niet bij de vrije improvisatie. Met de speciale technieken (vooral goed hoorbaar in zijn solowerk en in kleine bezettingen) en het gebruik van een versterker, belandt hij geregeld in het vaarwater van de noise. In tegenstelling tot wat te verwachten is, is deze stap verder niet meer gerelateerd aan het in opstand komen.
"De noise en de extended techniques, dat zijn eigenlijk gewoon de dingen die ik hoor. Op school zeggen ze dat je niet kan spelen wat je niet kan zingen. Wel, het klinkt misschien banaal, maar wat ik in mijn hoofd zing, is echt wat ik speel." interview uit wijlen kwadratuur.be door Koen Van Meel
The line-up:
NATE WOOLEY trumpet, electronica
photo by Peter Gannushkin
|
|