|
18:30-20:00
DE BEREN GIEREN
20:30-22:00
LILLY JOEL
18:00 - 20:00
PATRICK DE GROOTE - CHRIS JORIS - PAUL VAN GYSEGEM
20:30 - 22:00
IN MEMORIAM GLOBAL VILLAGE ft. XU FENGXIA
12:00 - 14:00
WANDJINA
18:00 - 20:00
STEIGER
20:00 - 22:00
JORGE ROSSY VIBES QUINTET ft. MARK TURNER, JOEY BARON
12:00 - 14:00
MOKER
17:00 - 18:30
RODRIGO FUENTEALBA invites PHILIPP WEIES & TSUBASA HORI
18:30 - 20:00
LLOP
20:00 - 22:00
OSAMA ABDULRASOL 'Bidaye - Building Bridges'
12:00 - 14:00
PAUL VAN GYSEGEM TRIO
15:00 - 17:00
KLANKENBOS ft. BASSSS
FOLLOW THE RED LINE
Jazzy parkwandeling tussen visuele partituren
17:00 - 18:30
HAMSTER AXIS & MARCEL VANTHILT
18:30 - 20:00
SAL LA ROCCA QUARTET
20:00 - 22:00
SAMUEL BLASER TRIO
12:00 - 14:00
3/4 PEACE
14:00 - 15:00
RUBEN MACHTELINCKX & KARL VAN DEUN
15:00 - 16:30
WINE TASTING
15:00 - 17:00
SOLO's
at different spots in the park
Pak Yan Lau / Raphael Malfliet / Frederick Leroux
16:30 - 18:00
BRUNO DE GROOTE / BEN FAES DUO
18:00 - 19:30
BARDO
19:30 - 22:00
PRAED
Shaabi from Beirut
|
|
Zondag 4 juni, 12:00 - 14:00,
PAUL VAN GYSEGEM TRIO a 10 year Citadelic-JazzCase Celebration
an el NEGOCITO Records production
---------------------------------------------------------------------------------
(NL)
Paul Van Gysegem (Berlare, 1935) kan terugblikken op een prachtig palmares en een gevarieerd oeuvre: beelden, schilderijen, tekeningen en etsen. Daarenboven is hij een zeer gedreven muzikant.
Vanaf 1965 tot 2000 was hij docent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent, en in 1982 werd hij lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten.
Zijn sculpturen en tekeningen -met namen als Icarus, Enkidu, Gilgamesj, Isjtar of Fenix - hebben vooral te maken met de oudste tragische verhalen uit de oertijden en hun vertaling in bijna mystiek te noemen monumentale volumes.
De laatste jaren werkte hij aan een reeks geschilderde partituren, de directe link met zijn muziek en passie voor geimproviseerde muziek.
Het album Aorta (1971) van het Paul Van Gysegem Sextet, vaak in één adem genoemd met Peter Brötzmanns cultalbum Machine Gun, wordt wereldwijd erkend als één van de klassiekers van de Europese free jazz. Toen eind jaren '60 heel wat sleutelfiguren van de Amerikaanse jazz, zoals Steve Lacy, Sunny Murray, Cecil Taylor, Don Cherry … de Europese contreien aandeden, kon het niet anders dan in België navolging krijgen. Zo geschiedde vooral in Gent, waar de jonge bassist Paul Van Gysegem enkele gelijkgestemde muzikanten rond zich wist te verzamelen om samen dit genre te verkennen. Hieruit vloeide het baanbrekende album Aorta voort.
In zijn trio vindt Van Gysegem ervaren kompanen in Giovanni Barcella op drums en Erik Vermeulen aan de piano. Alle drie mogen we hen stilaan éminences grises noemen van de jazz en de vrije muziek in België. Barcella kan jaren ervaring voorleggen in het gezelschap van bijv. Bart Maris en Jeroen Van Herzeele en tourde de laatste jaren met jazzicoon Charles Gayle. Bij Erik Vermeulen mogen we graag denken aan zijn trio met Manolo Cabras en Marek Patrman, Antiduo met zijn meesterleerling Seppe Gebruers of de liaison met Ben Sluijs.
Het trio met Erik Vermeulen en Giovanni Barcella leunt over naar zijn sextet van oudsher, met zijn ankers in de freejazz van Noord-Amerika maar ook met heel wat Europese invloeden.
(ENG)
Paul Van Gysegem (Berlare, 1935) can look back on an impressive record of achievements and varied oeuvre: sculptures, paintings, drawings and etchings. Moreover, he is a very passionate musician.
From 1965 to 2000 he taught at the Royal Academy of Fine Arts in Ghent, and in 1982 he became a member of the Royal Flemish Academy of Belgium for Science and the Arts.
-with names his sculptures and drawings as Icarus, Enkidu, Gilgamesh, Ishtar or Fenix - have to do with the oldest tragic stories from primeval times and their translation to mention monumental volumes almost mystical. In recent years, he worked on a series of painted scores, the direct link with his passion for music and improvised music.
The album Aorta (1971) of Paul Van Gysegem Sextet, often in one breath as Peter Brötzmanns cult album Machine Gun, is recognized worldwide as one of the classics of European free jazz. When the late '60s many key figures of American jazz, such as Steve Lacy, Sunny Murray, Cecil Taylor, Don Cherry ... did to the European latitudes, it could not help but get into Belgium following. Especially as happened in Ghent, where the young bassist Paul Van Gysegem few like-minded musicians around him knew gather to explore this genre together. From this stemmed the groundbreaking album Aorta.
In his trio of Gysegem found experienced comrades in Giovanni Barcella on drums and Erik Vermeulen at the piano. All three we may call them gradually eminences grises of jazz and free music in Belgium. Barcella may bring years of experience in the company of such. Bart Maris and Jeroen Van Herzeele and toured in recent years with jazz icon Charles Gayle. Erik Vermeulen we like to think of his trio with Manolo Cabras and Marek Patrman, Antiduo his master apprentice Seppe Gebruers or liaison with Ben Sluijs.
The trio with Erik Vermeulen and Giovanni Barcella leaning over to his sextet traditionally, with its anchors in the free jazz of North America but also many European influences.
PAUL VAN GYSEGEM double bass
ERIK VERMEULEN piano
GIOVANNI BARCELLA (IT) drums
|
|